Åben skole / varieret skoledag

I Distriktsskole Smørum har vi arbejdet målrettet med at skabe en mere varieret og differentieret skoledag.

Det ser lidt forskelligt ud på de to afdelinger, men det pædagogiske udgangspunkt er det samme. Vi arbejder målrettet for at skabe deltagelsesmuligheder for alle, hvor alle vores elever kan være aktive og involveret, for det ved vi skaber de bedste betingelser for at de udvikler sig.

På begge afdelinger arbejder vi med skolehaver. Det styrker elevernes kendskab til at dyrke jorden og bruge de ressourcer, der er tilgængelig på den bedst måde.

På Balsmoseskolen arbejder vi derudover med udeskole og  og skoleskak.

Balsmoseskolen har i den seneste årrække haft skoleskak som en aktiv del af skolens varemærke og elevernes hverdag. Vi som skole har oplevet, at skoleskak faciliterer et unikt fællesskab på tværs af klasser, årgange og almen/specialområdet. Skoleskak er medvirkende til at hjælpe på fordybelse, matematikforståelsen, samarbejdsevner og trivslen.

Det appellerer til at elever får følelsen af succes, tro på egne evner, men ligeledes konfronteres med tab til kammerater. Årgangene 0. – 5. klasse har fast skoleskak på skemaet, hvor det fungerer som et led i at skabe en varieret skoleuge. Der udbydes skakaktiviteter løbende for skolens elever som blandt andet består i at deltage i landsfinaler og skolernes skakdag.

Balsmoseskolen har ligeledes i snart 5 år arbejdet med at få undervisningen flyttet ud af klasseværelset.

Alle årgange har en ugentlig udeskoledag, hvor skemaet indeholder enten kulturfag eller naturfag hele dagen. Det giver mulighed for afvekslende undervisning og for at lave ture uden for skolens matrikel. Og det sikrer, at alle eleverne oplever regelmæssig udeundervisning, som en del af deres hverdag.

Tilsvarende har Boesagerskolen puljedage, der er en grundlæggende ny organiseringsform omkring skemaer, fag m.v. Puljedage vil sige, at torsdagen i alle klasser er planlagt med kun et fag pr. torsdag. Det betyder, at der kan arbejdes meget mere i processer og med kreative læringsformer osv. Dagen bruges også i høj grad til at tage på tur og komme ud af huset. De fag, der ligger på puljedagen skifter fra klasse til klasse og afhænger af, hvad teamet har valgt. Dagen er et supplement til de almindelig lektioner over resten af ugen og bruges til de ting i undervisningen, hvor der skal være tid og rum til fordybelse og gennemførte processer uden afbrydelser.