Elevrådet

På Distriktsskole Smørum har vi et børneråd og et elevråd på hver matrikel. I børnerådet sidder repræsentatner fra 0.-5. klasse og i elevrådet sidder repræsentanter fra 6.-9. årgang.

Både Børneråd og Elevråd støttes i deres arbejde af en medarbejder, som er tovholder og facilitator i de processer, der sættes i gang, og som hjælper med at kommunikere om rådenes arbejde.

Børnerådene fungerer som et forstadie til elevrådet og børnerådenes stemme bringes ind i elevrådene ved relevante sager.

På begge matrikler arbejder elevrådene både med sager og emner, som optager dem, og de er med i sparrings og høringsprocesser ved tiltag initieret af ledelsen og medarbejderne eller skolebestyrelsen vedrørende bl.a. deres eget læringsmiljø og elevtrivslen på skolen.

Elevrådene deltager i det kommunale netværk for elevrødder i Egedal Kommune, og skolen er medlem af Danske Skoleelever.

Elevrådene har en plads i skolebestyrelsen og både elevrådsformanden fra Boesagerskolen og fra Balsmoseskolen deltager i bestyrelsesmøder.