Skolebyggeri og kreative læringsmiljøer

I Distriktsskole Smørum er vi i gang med renovering, ud- og ombygning af begge skolens skoleafdelinger.

Det politisk vedtagne mål med skoleprojekterne er:

Egedal kommune ønsker at styrke læring, trivsel og udvikling på både skole- og dagtilbudsområdet. Skolernes fysiske rammer skal moderniseres og arealerne skal udnyttes klogere og mere multifunktionelt. Samtidig er der fokus på at øge sambrug og skabe inspirerende og kreative læringsmiljøer gennem helhedsrenovering, modernisering og udbygning.

Hvad skal der ske i Smørum:

Afd. Balsmoseskolen

Balsmoseskolen skal udvides fra at have 2 almen spor og 1 Kompetencecenter spor, til i fremtiden at kunne huse 3 almen spor og 1 Kompetencecenter spor.

Prognoserne for elevtalsudviklingen i Smørum viser, at der over de næste ca. 10 år vil blive indskrevet tre 0. klasser, hvert år, og udvidelsen skal tage højde for dette. Den nuværende bygning som har huset SFO og de yngste klasser, skal rives ned, og genopbygges som en ny fløj i to etager. Skolen skal samtidig nyindrettes og moderniseres.

Fase 1

Multihus, ombygning af klasselokaler, personalefaciliteter administration, fællesrum, Håndværk og design, facader

Forventes færdigt i oktober 2024

Fase 2 – Udbygning til fuldt ekstra spor

– udskolingsblok

Foreløbig planlagt til 2027 – 2028

afd. Boesagerskolen

Boesagerskolen skal fortsat være indrettet til 4 spor. Hér skal især fællesarealer og udearealer opgraderes og forbedres.

Prognoserne for elevtalsudviklingen i Smørum peger på et fortsat behov for fire spor på Boesagerskolen.

Fase 1

Fællesarealer, facader, 2 nye indskolingslokaler, personalefaciliteter og udearealer

Forventes færdigt ved sommerferien 2024

Fase 2

Læringsmiljøer i fælles- og gang arealer, udearealer (fortsat), billedkunst

Foreløbig planlagt til 2026 – 2027

Skolen sender løbende nyhedsbreve og information ud til forældrene, så alle er så forberedt som muligt. Det drejer sig bl.a. om interne flytninger på baggrund af byggeriet, ændring i adgangsveje, ændring i anvendelsesmuligheder for udearealer osv.

Link til Egedal Kommunes hjemmeside, hvor beskrivelser, nyhedsopdateringer osv. kan findes:

Dokumenter mediebibliotek